בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

The Magazine

הטרנדים הקולינריים של 2024

הטרנדים הקולינריים של 2024

מרקים, נשנושים, כוסמת, לחמים טבעיים ולחמים מקמחי מורשת, יינות מאזורים פחות מוכרים ויינות מכווני קיימות - וכמובן:
מזון טבעי, נקי ולא מעובד. כך נאכל, נשתה ונארח ב-2024

  1. ערך מוסף

על פי תחזיות בעולם, ב-2024 פודיז - ובמיוחד בני דור ה-Z, שרובם מתגלים כטבחים וסועדים מודעים וספקנים - כבר לא יסתפקו במרכיבים איכותיים על הצלחת, אלא יחפשו תמורה מלאה לכספם, כלומר - ערך מוסף. "יש רצון לתעוזה ומקסום, אבל אם כבר מוציאים כסף, צריך לקבל עבורו תמורה אמיתית והוגנת", אומרים טרנדולוגים בתחום המזון. "כן, אנשים רוצים מרכיבים נדירים, או מרכיבים באיכות גבוהה, אבל הם גם רוצים לשלם עליהם מחיר שפוי ולצאת באמצעותם להרפתקה, כזאת שתהפוך את החיים שלהם לקלים ומהנים יותר; הם רוצים שחווית האכילה תהיה מדהימה ותרחיק אותם - ולו לרגע - מהמציאות".

צילום: עידית בן  עוליאל

  1. נשנושים

ארוחות הן כל-כך 2023. 2024 תהיה שנת הנשנושים: ביסים קטנים וטעימים להפליא, שהם דרך טובה - מוזלת יותר ומופחתת סיכון - לחקור מטבחים חדשים. על פי טרנדולוגים, נשנושים, מנות קטנות וחטיפים הם מעין בד קנבס מוצלח לתערובות בין תרבותיות ובין מטבחים. "בנשנושים יש איזה קוליות עממית אולטימטיבית", הם אומרים. 

 צילום: עידית בן עוליאל

  1. כוסמת

"זו הולכת להיות שנת הכוסמת", קובעים הטרנדולוגים. הכוסמת היא דגן עשיר בחלבון ובסיבים, ללא גלוטן, הנפוץ בעיקר במדינות מזרח אירופה הקרות, שם מכינים ממנה דייסות וחביתיות. השנה היא תשמש כחלופה האולטימטיבית לחיטה ותככב במנות רבות - במסעדות ובבית, במאפים, בממתקים, בחטיפים ואפילו במשקאות. 

סלט כוסמת ועדשים

סלט כוסמת ועדשים. צילום: עידית בן עוליאל

  1. אוכל אמיתי ונקי

ב-2024 נעניק תשומת לב מיוחדת לדרך שבה אנחנו מייצרים את המזון שלנו ובעיקר לתהליכי עיבוד מורכבים, טוענים טרנדולוגים. התפישה של מזון "אולטרה מעובד" כ"מזון רעיל" תתעצם. תסיסה טבעית, שמנים בכבישה קרה, המבורגרים עשויים מאגוזים ומקטניות ומרכיבים ישנים וטובים כמו חמאה ושמנת יזכו לפופולריות רבה. כתוצאה מכך, תיאור מרכיבי המזון באוכל שלנו יהפוך לשקוף ומפורט עוד יותר. כך למשל, במקום תווית שעליה כתוב "הדרים חריפים", יתכן שתראו תווית שעליה כתוב "פומלה והבנרו". 

שמן זית הראשון למסיק

שמנים בכבישה קרה יזכו לפופולאריות. צילום: נעמי ים סוף

  1. מרקים

על פי התחזיות, המנה של 2024 היא מרק. "האח הקטן והמעניין יותר של הציר והכלי המושלם עבור מאש-אפים בין תרבותיים", מסבירים טרנדולוגים ומכריזים על 2024 כשנת המרק. לטענתם, מרקים הם דרך קלה לצלול לתוך הפופולריות הגואה של מטבחים מוכרים פחות, כמו למשל הקמבודי, הסינגפורי והאינדונזי. עבור שפים, זוהי מנה סלחנית יחסית, המאפשרת להם להתנסות בטעמים מורכבים וחדשים. בנוסף, כשמכינים מרק אפשר להשתמש בירקות שבתנאים אחרים היו עלולים להיזרק לפח וכך לצמצם בזבוז מזון. מרק הוא גם הדרך האולטימטיבית להרגיע ולנחם את עצמנו. 

מרק חאמד

מרקים הם דרך קלה להכיר מטבחים חדשים. צילום: עידית בן עוליאל

  1. יינות מאזורים פחות מוכרים

נזקי מזג אוויר שפגעו בבצירים באזורי יין מסורתיים וביקושים הולכים וגוברים ליינות מאותם אזורים, הביאו לכך שהביקוש עולה על ההיצע. התוצאה: זינוק במחירי היינות הללו. לכן, על פי טרנדולוגים בעולם היין, ב-2024 חובבי יין יהיו מוכנים "לסטות מהדרך" לאזורי יין לא שגרתיים המציעים בקבוקים "כלכליים" יותר עם סיפור אותנטי. סיבה נוספת לעלייתם של אזורי יין פחות מוכרים היא הרצון לחדש ולהתחדש מבחינת טעמים ומגוון. "כיום, מסעדות ושפים מעוניים לייצר חוויה מקורית וחדשה לאורחים שלהם", אומר אדר ברשדסקי, ראש תחום יין בקבוצת r2m. "חדשנות היא שם המשחק". אזורים חדשים, קטנים ופחות מוכרים שיבלטו השנה הם: טורקיה, ארמניה, גיאורגיה, סלובניה ויוון. 

קכריס, רצינה 'דמעת האורן'

ב 2024 חובבי היין יסטו לאיזורים לא מוכרים. צילום: עידית בן עוליאל

  1. יינות שמקורם בחקלאות מתחדשת

תעשיית היין מגבירה את מאמצי הקיימות שלה ומבססת עצמה יותר ויותר על חקלאות מתחדשת, המאפשרת לתעשייה למזער את ההשפעה הסביבתית שלה ולתרום באופן חיובי למערכת האקולוגית. "ייננות מכוונת קיימות, שמתרחקת מתאגידים, מתקרבת לטבע ומעודדת עשיה אישית ומשפחתית, תרתק אליה את בני דור ה-Z והמילניאלס, המונעים משיווק ומיתוג הקשורים לקיימות", אומרים הטרנדולוגים. כולם מרוויחים כאן; חקלאות מתחדשת מובילה לכרמים בריאים יותר, שמניבים ענבים באיכות גבוהה יותר ויין טוב יותר. "מעבר ליתרונות הסביבתיים שהיינות האלה מציעים, מדובר ביינות טעימים ומיוחדים יותר. אוכל נקי, אורגני, טרי, הוא חלק מהמשחק הקולינרי היום, ויינות מחקלאות מתחדשת מתכתבים עם הטרנד הזה", מסכם ברשדסקי.

עבייה, סנונית חרוצה

ייננות חובבת קיימות. צילום: נעמי ים סוף

  1. לחמים מקמחי מורשת

ב-2024 ההתעניינות בלחמים על בסיס קמחים מזרעים עתיקים - "קמחי מורשת" - תלך ותגבר. לדברי חזאי המזון, ככל שמודעות הצרכנים למסורות קולינריות בעולם תגדל (לכל איזור בעולם יש את סוג החיטה שלו), כך יגדל העניין בדגנים ובזרעים עתיקים. "מעבר לעניין שהם מוסיפים בחך, בזכות טעמים עשירים, אדמתיים ועמוקים יותר, יש סיבות נוספות לעלייה בפופולריות שלהם", אומר אורן קמלגרן, האופה הראשי של קבוצת r2m. "הראשונה, בריאותית: קמחים כמו אמר, איינקורן, כוסמין קמוט (חורסאן) מכילים כמות גבוהה של חלבון, ויטמינים וסיבים תזונתיים. השניה, אסטרטגית: חשוב שיהיו חלופות לחיטה המבויתת, הנפוצה בעולם (95% מגידול החיטה). אם חלילה תפרוץ מגיפה שתפגע בה ותחסל אותה, שלא נשאר בלי חיטה; טחנות הקמח נערכות לזה".

לחם קמחים עתיקים

לחם מקמחים עתיקים צילום: עידית בן עוליאל

  1. לחמים טבעיים

מחקרים הוכיחו שפעילות מעיים תקינה משפיעה לא רק על הבריאות שלנו אלא גם על המצב רוח שלנו. לכן, ב-2024 העניין בלחמים טבעיים יגבר. "לחמים טבעיים הם לחמים שתהליך ההכנה שלהם כולל שימוש במחמצת (ללא שמרים) ושהתסיסה שלהם טבעית וארוכה במיוחד, יותר מ-18 שעות", מסביר קמלגרן.  "תהליכים אלו מאפשרים פעילות אנזימטית מיטבית בלחם: האנזימים מפרקים את העמילן וחלק מהגלוטן וכך גורמים לעיכול קל יותר של הלחם". התוצאה: לחם טעים יותר ובריא יותר.  

לחם כפרי

לחמים טבעיים. צילום: עידית בן עוליאל

  1. אדמה, שוקולד ועץ

ואחרי שאכלנו ושתינו טוב כל כך - לא נערוך שולחן יפה? ברור שכן. טרנדולוגים בתחום ההום סטיילינג קובעים שב-2024 הצבעים האפורים והקרים יפנו את מקומם בשולחן לטובת גוונים שוקולדיים חמים, מזמינים ומנחמים: בז'ים למיניהם, גווני אדמה כמו טרקוטה וטונים שונים של שוקולד. גוונים אלו משתלבים נהדר עם טרנד עיצובי נוסף המאפיין את 2024: שימוש בכלים, אביזרים ושולחנות מעץ, "שמייצרים אווירה מסבירת פנים ומלכדת", מסכמים החזאים.

מפת טאי דאי

סטיילינג בגוונים חמים. צילום: נעמי ים סוף

 

מרב סריג היא מנהלת שותפה בשִּׁזְרָה ועיתונאית אוכל. 

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. קפה עולה. 11 מגמות עכשוויות בקפה
    טרנדים

    הפופולריות של המשקה גואה, מספר צרכני הקפה עולה בהתאמה וכך גם הטרנדים והחידושים הנלווים לשתייתו. על פי תחזיות המומחים, בשנה הקרובה נשתה יותר תערובות בהתאמה אישית, באופן מודע ומקיים, נתייחס למשקה האהוב כמזון בריאות, נבקר בחוות גידול בעולם, נשתתף באירועי טעימות קפה ונרכוש מנוי לפולים איכותיים עד הבית.

    קרא עוד